Inom moderna marknadsföring nämns ofta ordet Funnel och ibland säger man Sales Funnel. Men vad är det ?
Tidigare brukade man (jag) säga säljkanal och där är därför som jag benämner det som traditionell marknadsföring. Med den digitala eran har många nya uttryckt dykt upp och i flera fall är det ju samma sak, så med modern marknadsföring som jag nämner ovan syftar jag på digital.
En funnel är vägen från steg 1 när din potentiella kund blir medveten (1) om att du finns, till steg 4 som leder till Action (köp) (4). Innan dess har dem passerat två andra steg.
Steg 2 är steget efter dem blivit medvetna om att du finns och blir intresserade (2) av dig. Detta leder dem sedan vidare till Steg 3 Beslutsfasen (3).
Vilket illustreras i bilden ovan - marketing funnel.
Mer om detta berättar jag om i veckans avsnitt av Visionspodden, nummer 46,
som är ett kort men kärnfullt avsnitt.
"Stay tuned".
Margareta
PS
Vill du ha hjälp med din redovisning eller bollplank om din budget?
Välkommen att kontakta mig: Prizma 1-1 (amprazis.lpages.co) ds
Comments